گرافیک

نشانه تصویری .لوگو. آرم .پیکتوگرام

 نشانه تصویری همچون زبان بصری

 

امروزه  اگر چه سفر می کنیم  با توجه به تنبلی  که دریادگیری زبان های دیگر مردم دنیا داریم٬  نشانه تصویری .لوگو. آرم .پیکتوگرام

اهمیت بیشتری یافته است.

در فرودگاه ها و هتل ها ٬ نمادهای تصویری پیام های خود را به سرعت و فارغ از محدوه های زبانی به همه منتقل می کنند.

تفاوتی نمی کند که در کجا هستیم٬در ژاپن یا هند٬ نیجریه یا در آفریقا ٬ در همه جا این نمادها قابل فهم اند.

شاهد این مدعا ٬ استفاده فراوان و اعتماد فزاینده ما به همین نمادهایی استک ه دنیای پیرامون مارا فرا گرفته اند:

مانند علائم راهنمایی و رانندگی٬نشنه های جهت یابی٬نشانه های روی لوازمو تجهیزات برقی و مکانیکی … به عنوان مثال

چراغ چشمک زن روی داشبورد خودرو که شکل یک روغن دان برآن نقش بسته  ٬مارا از وضعیت روغن خودرو آگاه می سازد.

آگهی های تبلیغاتی

شرکت ها مملو از تصاویر ساده و کوچکی است که به صورت بصری کیفیت و مشخصات محصولات و خدمات خود را ارائه می دهند.

معمولاْ گفته می شود که از اولین نشانه های رابطه ی دو جانبه ی کودک و والدینش واکنش نسبت به لبخند است .

 اگر  به کودکی  کاغذی نشان دهیم که بر روی آن فقط یک خط منحنی شبیه به لبخند رسم شده٬ کودک در واکنش به آن لبخند می زند.

این شکل نه فقط شبیه به حالت های لب های خندان است ٬ بلکه حسی از خنده هم در خود دارد.

با این حال این نوع تصاویر به مرور زمان و با بزرگتر شدن کودک تاٍیر اولیه خود را از دست می دهند.

ولی مفهوم آن در تصاویر دیگری(همچون تابلوی مونالیزا) تجسم می یابد. 

 

نماد و عناصر آن

هر نمادی بر مفهومی دلالت دارد و از نظر بصری نیزساده . موجز است.

نماد تلاش دارد تا ماهیت اصلی و اساسی یک ایده را نشان دهد و این کار را با استفاده از طرحی ظریف و دقیق و یا به صورت یک

استعاره ی  غیر واقعی و تصویری ارائه می دهد .

نماد می توامند به یک موضوع مفهوم بدهد و با تکرار استفاده از آن با موضوع برابر شود.

نشانه تصویری .لوگو. آرم .پیکتوگرام  مواردی هستند که همه شما هر روز از طریق شبکه های اجتماعی. تلویزیون. اینترنت.

بازار کار و … با آن ها سروکار دارید.در واقع اگر این نشانه ها نباشند هویت سازمانی هر شرکت شناخته نمی شود .

نشانه ها یا همان لوگو و آرم برند هر شرکت و سازمانی است که مردم آن شرکت را به نام برندش می شناسند .

مانند برند شرکت اپل

 

منبع: آموزش گرافیک- طراحی نشانه 

توین و ترجمه فرهاد گشایش

برچسب ها

فرزانه بوالحسنی

کارشناس ارشد گرافیک، مدرس خصوصی و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن