آشنایی و کاربرد گرافیک

لوگو چیست؟ تاریخچه آن از کجاست

اگر بخواهید یک لوگو طراحی کنید ابتدا باید بدانید که لوگو چیست؟ تاریخچه آن از کجاست.

تاحالا به این فکر کردین که چرا هر شرکت. شبکه . کارخانه و … یک برند یا لوگوی خاص دارند؟

و اینکه چرا طراحی های ساده ای را دارا می باشند؟ اصلا فلسفه لوگو چی هست و از کجا شروع شده ؟

تاریخچه  ایجاد لوگو

در مقاله زیر قصد داریم کمی در این مورد و تاریخچه ان صحبت کنیم.

اولین آرم که توسط تاریخ دانان و محققان باستان شناسی و کشف شده است، مربوط به دوران یونان باستان است.

در آن زمان از کلمه آرم استفاده می شد که این واژه ریشه یونانی دارد.

یونیان برای دریافت پیام های پنهانی خود در قلمرو پادشاهی از آرم یا لوگو استفاده می کنند.

همچنین برای معرفی بهتر قوانین هم از لوگو استفاده می کردند.

بسیاری از سکه های به جامانده از دوران یونان و روم باستان دارای لوگوهایی مربوط به پادشاهان عصر خود هستند.

آنها با هدف های مختلفی از لوگو استفاده می کردند.

آشوری ها به عنوان اولین سازندگان فولاد نیز استفاده زیادی از لوگو کرده اند.

در میان چینی ها، مصر و بابل نیز برای برقراری ارتباط با یکدیگر از لوگو استفاده می کردند.

لوگوها به شکل کلماتی بود که می توانست پیام آنها را منتقل کند.

شروع استفاده تجاری از لوگو

اگر کمی به جلوتر بیایم، در قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی هم لوگوها مورد استفاده قرار گرفته اند.

در این دوران از علائم تجاری برای کار صنعت گری، بازرگانی و کشاورزی استفاده می شد. استفاده تجاری از لوگوها از همین زمان آغاز شد.

 چگونگی استفاده از لوگو در گذشته

برای مثال کشاورزان با استفاده از تمبرهایی که با آهن داغ درست می کردند، روی گاوهای خود حک می کردند

تا آنها را از گاوهای دیگر کشاورزان متمایز کنند.

نیک ها و اختراعات گوناگونی در پیشرفت لوگو دخیل بوده اند. بعنوان مثال، موارد زیر در پیشرفت این صنعت دخیل بوده اند:

مهر استوانه ای (۲۳۰۰ سال قبل از میلاد)، سکه (۶۰۰ سال قبل از میلاد)،

ترکیب زبانی و نژادی هنرمندان و آشنایان با لوگو، واترمارک و پیشرفت صنعت چاپ.

همانند انقلاب صنعتی که غرب را از جامعه ای کشاورزی، به سمت جامعه ای صنعتی در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی سوق داد،

فوتوگرافی و لیتوگرافی نیز صنعت تبلیغات را با پیوند دادن تایپوگرافی و عکاسی با هم، متحول ساخت.

تاثیر لوگو در تایپوگرافی

همزمان، تایپوگرافی نیز خود تحت تاثیر انقلابی قرار گرفت که سیما و چهره آن را به کلی دگرگون ساخت.

تاثیر این موضوع آن بود که کتاب ها، دیگر از فونت های از پیش ساخته قدیمی استفاده نمی کردند و فونت های بولد

و تزیینی بطور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفتند.

هنر در حال گشترش بود و از فرم بیانی و چیدمانی، به محصولات و برندهای گوناگونی که مورد مصرف قرار می گرفتند در حال بسط بود.

شرکت های مشاوره ای و بازگانی با کمک هنر به سبک تجاری در حال رشد و سازمان یافتگی بود

. در سال ۱۹۸۰، در ایالات متحده، ۷۰۰ شرکت چاپ لیتوگرافی با کارکنانی نزدیک به ۸۰۰۰ کارمند، در حال کار بودند.

اعتبار هنری به شرکت های لیتوگرافی بیشتر داده می شد تا خود هنرمندان آن.

 

حرکت هنر و هنرهای دستی در اواخر قرن ۱۹ میلادی، بخشی از پاسخ به نیاز روز افزون در هنرهای تایپوگرافی به سبک ویکتوریان بود که موجب می شد حسی صادقانه از هنرمندی در محصولات تولیدی آن زمان بوجود آید.

علاقه آن روز مردم به هنر و کیفیت، همچنین باعث شد تا هنرمندان و شرکت ها با علاقه و پشتکار بیشتری به ساخت لوگو و افزایش اعتبار خود نزد مردم اقدام کنند.

ورود لوگو به اروپا

حوالی ساله ای ۱۹۵۰ میلادی، مدرنیسم، در اروپا نیز راه یافت و حرکتی تجاری و بین المللی با پیروی از اصول ایالات متحده، در جاهای دیگر نیز شکل گرفت.

سادگی در طراحی و روشنی در مفهوم، اصولی بودند که مدرنیسم بعنوان حرکتی هنری بر مبنای آن ایجاد شده بود .

و این ابزار قدرتمندی را برای نسل جدیدی از طراحان گرافیک تشکیل می داد .

(طراحانی نظیر “لودویگ میه ون در روهه” که شعار آن در طراحی لوگو، “کمتر، بهتر است” بود).

لوگوهای به سبک مدرنیسم، در تبلیغات گسترده تلویزیونی، موفق بودند و پیشرفت در صنعت چاپ و اختراعات دیجیتالی، بر موفقیت آن نیز می افزود.

خب مطمئنا کمی با کاربرد لوگو ٬ و  اینکه لوگو چیست؟ تاریخچه آن از کجاست آشنا شده اید.

اما حیطه کار بات لوگو بسیار گسترده است و برای طراحی یک لوگوی مناسب بهتر است نمونه های زیادی را ببینید.

 

فرزانه بوالحسنی

کارشناس ارشد گرافیک، مدرس خصوصی و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا